Hier bent u:
Botenloods > Actueel > Bouwen > Een kanosteiger in de Levanthaven

Een kanosteiger in de Levanthaven

 

 

 

Opstapmogelijkheid
Buurthaven De Levant, het jachthaventje aan de Levantkade vlak bij de Verbindingsdam, heeft besloten om in 2010 een drijvende kanosteiger te bouwen. Er lijkt belangstelling te zijn voor een dergelijke voorziening in de buurt. Nu al stallen kanobezitters hun vaartuigjes in de Botenloods maar er is geen goede opstapmogelijkheid
 dichtbij.

 

 

 

Steiger
De steiger komt ca 15 cm boven de waterlijn zodat je makkelijk in en uit kunt stappen. Op de steiger komt een rek met stallingsplaatsen voor ca 10 kano’s/kajaks. Deze kunnen er het hele seizoen blijven liggen zodat het aantrekkelijk wordt om even een uurtje te gaan kanoën. Een ligplek gaat per jaar 100 euro kosten en in de winter kunnen de kano’s voor ca 30 euro in de Botenloods gestald worden.

 

Inschrijven
Je kan je nu inschrijven. Stuur een mailtje naar eiland@xs4all.nl met je naam, adres en telefoonnummer en de grootte van je kano ( lengte breedte hoogte). .

 

 

Bouw
Begin maart 2010 is besloten het hele project te starten. Via internet zijn vijf PVC buizen aangeschaft die als drijvers zullen gaan fungeren. Daarna is gekeken op welke wijze ze moeten worden verwerkt en is er een bouwtekening gemaakt.

 

 

 

 

Spanbanden
Een belangrijk probleem is de verbinding van de plastic pijpen aan elkaar. De krachten die ontstaan bij een golfbeweging moeten worden opgevangen en dat wordt moeilijk als het vlot te stijf is. Daarom is spanbanden te gebruiken.

 

 

  

Instaphoogte
Bij het berekenen van het drijfvermogen van de hele constructie bleek dat het lanceerpatform te hoog boven het water zou komen om makkelijk in een kano te kunnen stappen. Daarom is besloten een stuk ervan verdiept uit te voeren. Dit zou ook een mooier resultaat opleveren.

 

Materiaal

Voor de opslag van de kano’s wordt een rek gemaakt van gemodificeerd hout. Dat is hout dat in een oven is verhit en dat daardoor duurzaam is. Een deel ervan is gelamineerd om de gebogen vormen te krijgen die zijn bedacht. 

 

 

 Te water
Op 12 juni is het vlot te water gelaten. Het was in de dagen ervoor samengesteld. De lengteverbindingen zijn gelijmd en met RVS-banden versterkt. De buizen zijn voor de zekerheid gevuld met piepschuim zodat het geheel niet kan zinken.

 

 

 

 

 

 

 

Opbouw
De opbouw bestaat uit vier spanten met daaroverheen een vlechtwerk van stroken van masoniet, een watervaste soort hardboard. Daaroverheen een waterdichte laag. Het bleek een hele klus dit bouwsel te realiseren. De ontwerper, Casper Lefèvre, is specialist in lichte constructies die niet licht te maken zijn. Maar met vereende krachten lukte het toch in een maand de constructie af te maken en op het vlot te zetten. De kanobezitters kunnen hun kano’s komen brengen. De steiger is operationeel!