Hier bent u:
Botenloods > Projecten > Stoomsloep Isabella

Stoomsloep Isabella

 

Zo nu en dan worden er ook nieuwe klassieke schepen gebouwd in de Botenloods. Een voorbeeld daarvan is de stoomsloep IsabellaHet is een ontwerp van Selway Fisher, geïnspireerd door oude ontwerpers als Lifu uit de UK. Het is een nieuw scheepje naar oud ontwerp.

 

Ontwerp

Van origine werden dit soort casco’s gebruikt voor stoomschepen aan het begin van de vorige eeuw. Ze hadden diverse eigeschappen gemeen: een grote lengte t.o.v. de breedte. Bij voorkeur een verhouding van 5:1 of groter. Dit werd gedaan om een grotere efficiëntie te bereiken. Met name bij stoomschepen was dit belangrijk want een stoominstallatie is zeer zwaar en verbruikt veel brandstof. Dus hoe efficiënter het schip, hoe minder massa nodig was voor de voortstuwing, hetgeen ook weer de efficiëntie verhoogt. In het belang van de efficiëntie moest het scheepje ook een ‘smooth entrance’ en een geveegde kont hebben en in verband met de relatief zware installatie in het midden moest aldaar de bilge zo breed mogelijk zijn.

Omdat stoommachines met lage toerentallen draaien (gebruikelijk is 200 tot 800 toeren afhankelijk van de machine), moest het achterschip ruimte voor een zeer grote schroef bieden. Bijvoorbeeld een 6 HP motor kan al snel een 20″ diameter schroef hebben. Dit komt m.n. doordat de stoommachine bij elk toerental nagenoeg hetzelfde koppel levert.

 

Bouw

Frank is in september 2002 begonnen met het bouwen van het casco in de loods. In dezelfde periode maakte hij ook de stoommachine, in de avonduren, aan boord van zijn woonschip. Nadat de bouw van het casco klaar was is het vele malen in diverse conserveringslagen gezet en is het machinefundament gemaakt en geplaatst. Hierop staan machine, pompen en de boiler. Deze boiler is samen met de aandrijffas en schroef het enige dat Frank niet zelf heeft vervaardigd: de stoomketelszijn aan zo strenge regels gebonden dat eigebouw niet mogelijk is.

 

 

Stoomtest

Half oktober heeft Frank een proefopstelling van de complete stoommachine en boiler getest. Op zondag 17 oktober werd de ketel op druk gebracht en veranderde de botenloods in een stoomloods, tot grote vreugde van alle aanwezigen. De machine liep als een zonnetje maar de pompen werkten nog niet allemaal naar behoren. Een stoommachine is omgeven door een groot aantal pompen om te kunnen functioneren.

 

Proeftocht

Op 6 november 2004 is de Isabella te water gelaten op de botenhijsdag, de dag dat voor de haven en de loods het winterseizoen begint. De boiler was al onder stoom gebracht en eenmaal te water konden schip en machine worden beproefd. De resultaten waren boven verwachting, de Isabella bleek prima te varen en te manouvreren. Het bleek wel dat het een verbetering zou zijn als er een condensor zou worden aangebracht. Dat is een vat waarin de stoom na gebruik (expansie) kan worden teruggebracht tot water dat dan weer met een hogedrukpomp naar de boiler wordt teruggepompt. Nu ontsnapte de “afgewerkte” stoom nog en daarom was er voor een tochtje van een uur 65 liter water nodig. Dat is natuurlijk niet te doen bij langere excursies. De Isabella is na de proeftocht teruggebracht in de loods vooer afbouw en verbeteringen.

 

Werkploeg

Het schip is van Frank en hij heeft bijna alles zelf gedaan aan het schip, met hier en daar hulp van zijn vader, en van Ruud die ook in de loods werkt aan zijn schip.  Het werk verloopt prima. Alleen de boiler is gekocht. Wie daarover meer wil weten moet op de site kijken van Frank zelf, zie onderaan deze pagina. De romp werd op zijn kop gebouwd, over een mal heen, met de lattenbouw methode, of Strip planking in het Engels. Het gaat Frank vooral om het bouwen. Hij vindt het prachtig om zoiets moois als een scheepje met zijn handen te kunnen maken.

 

Loods

Ik ben zeer te spreken over de Loods. Ik heb maar een extra wens: een grotere zaagmachine met geleide rails.