Hier bent u:
Botenloods > Projecten > Nedcraft

Nedcraft

 

 

 

projecten-Nedcraft-voorbeel

 

 

Autoboot
Begin juni 2006 werd er een heel bijzonder schip in de Loods binnengebracht. Het was een helemaal nieuwe klassieke Runabout. Het schip werd nieuw ontworpen maar had de klassieke lijnen van weleer. Een Runabout is een Autoboot maar in de V.S. en Canada worden ze Runabouts genoemd. Een bekend merk daar is Chris-Craft. In Europa kennen we merken als Riva en Pedrazinni. Op de Canadese meren werden deze schepen erg populair en de schoonheid van daar gebouwde schepen is ongeëvenaard. Naar Amerikaans gebruik werden de Runabouts met zeer krachtige V6 of V8 benzinemotoren uitgerust, 300 pk en meer was heel gewoon. Aan de overkant van de oceaan is hard varen standaard.

 

 

 

Plannen
De Runabout die in de Loods was gekomen werd gebouwd in Nederland door een paar enthousiastelingen die er wel wat in zagen om er een paar van te gaan produceren. Zij was gebouwd van aluminium dat helemaal was gepolijst. Het resultaat was heel bijzonder. Het metaalwerk was al gereed en de motor was ingebouwd, in de Loods mag niet gelast en geslepen worden i.v.m. het brandgevaar. Het was de bedoeling dat alle houtwerk in de Loods werd gedaan, de intimmering, het dek etc.

 

 

Het werk
In juli 2006 is de eigenaar begonnen met het houtwerk. De motorkast en de bekleding en vloer van de binnenkant van de kajuit kwamen het eerst aan de beurt, daarna het dek: twee lagen hechthout met daarop een laag mahonie latten met Wengee stroken ertussen.

 

Afwerken
Bij het afwerken bleek dat het niet meevalt om de goede laklagen aan te brengen. Epoxy met mat erin, Weer helemaal weg schuren, nogmaals hetzelfde en daarna spuiten, weer weg schuren van alle lagen en dan epoxy zonder mat. Mooi werd het tenslotte wel!

 

 

Beslag
Toen er eindelijk een afwerklaag op zat die werd goedgekeurd was het beslag aan de beurt. Alleen het allermooiste kwam in aanmerking. Een deel moest zelf gemaakt worden, o.a. de ondersteuning van de gashandel en de bediening van de keerkoppeling. Het geheel zag er steeds meer uit zoals bedoeld was.

 

 

 

Proefvaart
toen was de grote dag aangebroken, de kraan was er en het zilveren monster kwam uit de Loods. De belangstelling uit de buurt was enorm want het was een ongewoon schip dat te water ging. Buiten werd het allerlaatste gedaan aan het uiterlijk en toen ging ze te water, de Silverback. En weg voerde ze voor een proefvaart. Gelukt!!

.