Driehoekenboot
Driehoekenboot
Na de bouw van de Vikingkano met een bamboe frame was ik op zoek naar een eenvoudige rompvorm om iets uit te proberen waar ik al langer mee rondliep, een boot samengesteld uit aan elkaar vastgemaakte driehoeken overspannen met een huid. De driehoeken zouden dan ook “hol” kunnen zijn, immers vanwege het doek heb je alleen de randen van de driehoeken nodig.
Roeibootje
Als uitgangspunt voor de vorm nam ik de stalen vletjes die overal ronddobberen. Big mistake, leerde een scheepsontwerper in de Loods, Peter Bosgraaf, me: als je iets maakt waarmee je wilt roeien moet je zorgen dat het onderwaterschip er heel anders uitziet. Meer zoals getoond in de lijnentekening.
Hol en Bol
Het onderwaterschip heeft een scherpe punt, die het water doorsnijdt terwijl de bovenbouw herinnert aan de vertrouwde stalen vletjes. Bij het omzetten van ideale vloeiende lijnen naar driehoekige “tegels” ontstaat enige wrijving Letterlijk ook, dit komt door de overgang van hol naar bol en de manier waarop de panelen zijn gegroepeerd – punt naar boven/naar beneden – en is helaas niet te vermijden.
Veters
Elk paneel moet afzonderlijk getekend worden evenals alle gaten voor het naaiwerk. De afmetingen zijn: 552 cm. lang, 136 cm. breed. De paneeltjes worden uit 9 mm. dik multiplex gezaagd. Op de randen komt flink wat druk te staan, een nieuw detail dat ervoor gaat zorgen dat de druk over de hele paneelrand wordt verdeeld is in ontwikkeling. De panelen worden verbonden met “veters” zodat ze enigszins kunnen buigen t.o.v. elkaar. Hierdoor ontstaat een flexibel bootje en daar komen dan weer die oude Vikingschepen om de hoek. Over de panelen komt een doek. Idealiter zou it dacron of iets dergelijks zijn, licht en sterk ook maar ik neig nu eerder naar canvas. Omdat de romp convex en concaaf is (bol en hol) is deze niet simpelweg met doek te overspannen. Waar de romp concaaf is en de huid van romp zou loskomen moet het doek op het frame gelijmd worden. Canvas, witte houtlijm en een coating van polyurethaanlak maken dan de huid af. Voor de dollen is weer gekeken naar de Vikingen. De veters zijn van dyneema, 1 of 2 mm. dik. Ze worden vastgezet met een bamboe pin en een dotje lijm.
Tot zo ver de ontwerper/bouwer.Het spreekt vanzelf dat de Botenloods weer graag ruimte beschikbaar stelt voor een dergelijk project. We zijn benieuwd!