Schepen die nu in de loods liggen
Vrijheid
Op 1 november 2008 is er een Vrijheid de Loods ingereden die meer dan 25 jaar in een schuur heeft gestaan. Het uit latten samengestelde schip is bijna helemaal doorzichtig geworden door de krimp van de latten. De eigenaar is winter 2008 – 2009 aan de slag gegaan met de restauratie van deze klassieker.
Houten sloep
Begin mei 2006 is er een houten sloep binnengebracht voor groot onderhoud. De eigenaar heeft de hoop opgegeven dat het een project voor een jaar zou zijn. Geholpen door een vriend wordt er elke vrijdag aan geklust en langzaam maar zeker wordt het resultaat zichtbaar. Dit moet gaan lukken.In 2010 wellicht?
Valk
Er wordt al weer een tijdje gewerkt aan een houten Valk die dringend onder handen genomen moest worden. De onderkant wordt in de epoxy-met-matten gezet en verder wordt het schip hier en daar gerepareerd. Voorjaar 2010 gaat ze weer te water.
Kingston Lobsterboat
Een van de mooie projecten in de Botenloods is op 27 juni 2009 met succes beëindigd. Toen ging de nieuwbouw klassieker te water. Zie hiervoor de eigen pagina Kingston Lobsterboat
November 2009 kwam ze weer binnen. Er moest toch nog het een en ander aan gebeuren. De mast is afgebroken en intussen vervangen maar er is nog meer te doen.
Nedcraft
Er werd een nieuwe klassieker in de Loods ingetimmerd. Het schip is van aluminium gebouwd onlangs en de erkzaamheden zijn te volgen via een eigen pagina. Begin november 2006 heeft ze de Loods verlaten voor een proefvaart.Daarna is ze weer de Loods ingegaan en is er een grotere motor ingebouwd. Na het seizoen 2009 op het water is ze opnieuw binnen.
Snipa
Op 7 november 2009 is er een houten jachtje naar binnen gereden. Het is een klassieke Zweedse overnaads gebouwde houten sloep die in redelijk goede staat lijkt. De eigenaars hebben haar nog maar net en zijn superenthousiast. Het zag er naar uit dat het vooral krab- en lakwerk zou worden maar er bleken toch nog wel wat reparaties nodig te zijn aan het houtwerk. Ook worden de ramen van de kajuit vervangen. Ze worden van polycarbonaat. Ondanks de kou deze winter is er flink doorgewerkt.
Grundel
De Grundel die op 7 november binnen kwam is geen onbekende. Een jaar of tien geleden is dit schip in de Loods helemaal opgeknapt maar er moet nu weer groot onderhoud worden verricht. Daarvoor moet de motor eruit en het schip zal daarna worden omgedraaid om de onderkant te repareren.
Reuzenzeiljacht
Een scheepsontwerper die al eerder in de Loods aan schepen heeft gewerkt is met een vriend begonnen met het afbouwen vaneen casco. Dat is elders gemaakt van epoxy-foam en de houten binnenbetimmering wordt in de Loods gerealiseerd. Het schip is het grootste dat we ooit binnen hebben gehad en het was dan ook een hele klus om het op zijn plek te krijgen. Met een grote kraan en veel handwerk lukte at toch.Het schip meet 12.4 x 3.98 meter!
Om te beginnen is er gewerkt aan de stabilisatietanks. Ze worden gemaakt van 9 mm. multiplex die in de epoxy met matten worden gezet. De onderdelen worden gezaagd en daarna met tie-ribs aan elkaar gezet. Na het hechten met epoxy worden de ribs verwijderd en daarna wordt het geheel bekleed. Verder zijn er tussenschotten geplaatst in de romp en is er gewerkt aan de omkasting van de hefkiel. Twee man werken er soms aan en langzaamaan tekent zich een interieur af.
Caledonian yawl
Een nieuwbouwproject dat in mei 2008 in de Loods is gestart betreft een Caledonian Yawl.
Een schitterende ruime boot, heel geschikt voor een grotere bemanning: tegelijkertijd ook eenvoudig alleen te zeilen. Een uitzonderlijk betrouwbaar schip, in ervaren handen in staat om zware omstandigheden te doorstaan in relatieve veiligheid en comfort. Aldus kenners.
De afmetingen zijn ongeveer zes bij twee meter en er horen twee masten op. De bouwer rekende op een jaar voor het werk. Dat was te optimistisch. Hij is nog wel even bezig, denken we.
Nieuwbouw houten sloepje
Er ligt al een hele tijd een bouwsel in de Loods dat jaren geleden is gemaakt door onze havenmeester. Het is een mal voor een houten sloepje. Het is de bedoeling dat het vanaf november 2010 gebouwd gaat worden. Het is 5 meter lang en wordt overnaads geklonken.
Driehoekenboot
Onze vedergewichtbotenbouwer is begonnen met de bouw van een driehoekenboot. Zoals de naam zegt is het schip opgebouwd uit driehoeken. De bouwer is specialist in het ontwerpen en realiseren van super-lichte drijfsels. Al eerder hebben we kunnen genieten van de bouw van de Vikingkano van bamboe en plasticfolie. Dit schip wordt groter. Vol verwachting klopt ons hart.