Hier bent u:
Botenloods > Projecten > Poolvos

Poolvos

 

 

projecten-Poolvos-schip-1

 

 

Het schip De Poolvos

De “Poolvos” is een scherp, klassiek gelijnd zeiljacht, een zogenaamde S-spant (naar de gebogen vorm van de spanten en de geïntegreerde kiel). Een scherp jacht heeft een scherp toelopend voorschip in tegenstelling tot een rond of een vol schip. Scherpe jachten zetten de ontwikkeling van de pleziervaart in Nederland in. De Poolvos markeert een belangrijk punt in die ontwikkeling in Nederland, namelijk de bouw van houten pleziervaartuigen.

 

 

Geschiedenis
De bouw van het schip vond plaats in de jaren 1921 en 1922, op de Scheepswerf ’t Jacht van de heer H. Bernhard in Nieuwendam, Amsterdam Noord. De heer Bernhard bouwde destijds voornamelijk stalen werkschepen en platbodems, maar liet door de scheepstimmerman van de werf voor zichzelf dit schip bouwen.
Een directievaartuig dus eigenlijk.

projecten-Poolvos-toestand-01-05-bg

 

De Oorlog en erna.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog heeft het schip in een loods in Durgerdam gestaan en is in tegenstelling tot veel andere jachten uit Duitse handen gebleven. In 1947 kreeg het schip een nieuwe eigenaar die er vele reizen naar de noordelijke zeeën mee maakte en het de naam “Poolvos” gaf. Ook werd het zware en bewerkelijke gaffeltuig vervangen door een kits(tweemast)tuigage. Na 1983 wisselde het schip menigmaal van eigenaar en verloor het veel van haar oorspronkelijke glorie. Voor de verschillende eigenaren vormde het onderhoud praktisch en financieel een te grote opgave. Om de twee of drie jaar wisselde het schip van eigenaar.

 

 

Herstel.
Dat deze gang van zaken niet bevorderlijk was voor de conditie van de Poolvos laat zich raden. In 1992 kwam het schip in handen van een groepje bevlogenen die een Vereniging van Eigenaren oprichtten. Het schip kwam als een wrak terecht in de Botenloods en daar werd begonnen met de restauratie. Het werd gestript, spanten, wrangen en huidgangen werden waar nodig vervangen en het hele dek en de opbouw werden vernieuwd. De romp werd in de epoxy-met-matten gezet. Eigenlijk is bijna het hele schip vernieuwd.

 

 

 

Mast

Naarmate de afbouw vorderde werd het tijd voor de mast. Daarvoor werd een speciale opstelling gemaakt omdat het om een samengestelde mast van 14 meter ging. Uit grenen delen werden de onderdelen voorbereid en tenslotte in elkaar gelijmd. Al het beslag werd zelf gemaakt van RVS. Een ongelooflijke klus die meer dan bewondering verdient.  

 

 

 

 

Kraandag-juni-2009-Pool-7

 

 

 

Te water in 2009

De restauratie van de Poolvos is het langstlopende project geweest tot nu toe in de loods. Zij is op 13 juni 2009 te water gelaten. Voor de intimmering is nog een winter in de Loods gepland. Later.