Bezoek aan de Museumwerf Vreeswijk

Vreeswijk-6

 

 

 

Bezoek
Op 20 april hebben we een bezoek gebracht aan de Museumwerf Vreeswijk. Met twintig deelnemers vertrokken we van de botenloods in Amsterdam met een klassieke bus naar de werf die aan de Vaartse Rijn ligt, in het oude dorp aan de Lek, Vreeswijk. We hadden er stralend weer bij.

 

Vreeswijk-8

Museumwerf
Vreeswijk was eeuwenlang een knooppunt in de vaarroutes voor de binnenvaart. Waar de Vaartse Rijn in de Lek uitmondde vestigden zich al vroeg scheepswerven die de binnenvaart bedienden. Toen in de loop van de vorige eeuw het Amsterdam-Rijnkanaal en het Lekkanaal werden gegraven verdwenen de aktiviteiten weer en sloten de werven een voor een, op de museumwerf na, die met behulp van sponsors, subsidies en vrijwilligers in stand werd gehouden in zijn oorspronkelijke vorm. Er worden nog steeds historische binnenvaartschepen geheld en gerepareerd. De werf is toegankelijk voor bezoekers.

Vreeswijk-2

 

Vreeswijk-1Rondleiding
We werden ontvangen door een paar medewerkers van de werf en de directeur. Na de koffie volgde een rondleiding over de werf waarbij de diverse onderdelen van het complex werden bekeken. Er is een loods voor houtbewerking, een metaalloods en  een museaal gedeelte waar de binnenvaart rond Vreeswijk  een belangrijk onderwerp is. Die binnenvaart was voor een belangrijk gedeelte gericht op het transport van en de handel in zand. De Lek diende als grondstoffenleverancier. We kwamen daarna terecht in het theehuis waar we lunchten.

Vreeswijk-7

 

Vreeswik-4

Lamme arm
Na de lunch was er gelegenheid het dorp zelf te bezoeken. Maar eerst de bezichtiging van het gerestaureerde zandschip van Ko Blok, de man die ons uitnodigde om Vreeswijk te bezoeken. We kregen onder onder andere een demonstratie van de “lamme arm” een zijschroef installatie waarmee schepen aan het begin van de vorige eeuw werden uitgerust die bestaat uit een motor en een schroefas met schroef die naast het schip hing. Zo werd een zeilschip gemotoriseerd zonder dat er veel verbouwd hoefde te worden aan het schip.

Vreeswik-5

 

 

 

Het dorp Vreeswijk
De dorpskern van Vreeswijk is nog steeds rustiek. Het ligt rond  drie sluiscomplexen die alle op de Lek uitkomen. De oude sluis in de VaartseRijn, de sluizen die in 1893 werden ingewijd in het toen nieuwe Merwedekanaal en de sluizen in het Lekkanaal van rond 1954. Steeds grotere sluizen voor de steeds grotere schepen. Rond half vier stapten we in de bus en was het zeer geslaagde uitstapje weer voorbij.

 

Lamme arm
Voor liefhebbers is hier een link voor een filmpje waarop de “lamme arm” in werking te zien is.

http://youtu.be/7KKp_NZHZNY

De Loods en de Haven hebben Wi-Fi

 

Internet-1

 


Internet perikelen

Het is gelukt! Na zeven maanden stoeien met de KPN zijn we er in geslaagd een aansluiting op internet te krijgen. Dat klinkt als een fluitje-van-een-cent maar dat was het niet. In augustus 2012 hebben we de eerste aanvraag ingediend. De kabel die daarvoor gelegd moest worden kwam er  toen niet omdat de kabelaars op de afgesproken dag bij de buren aanbelden om te kijken waar de aansluiting moest komen. Die  wisten van niets en dus vertrokken de werkers weer en werd de hele zaak geannuleerd. De tweede keer lukte het niet omdat de postcode onduidelijk was voor de KPN. Daarna zat er vorst in de grond, daarna weer, daarna dreigde er sneeuw maar eind maart lukte het. Ergens in de grond zat nog een doorgesneden kabel met signaal en er zat ook nog een telefoondoosje in de loods dat er twintig  jaar geleden is geplaatst.  Het ontbrekende stuk kabel werd gelegd en de aansluiting was gereed.

 

Internet-2

 

Binnenmontage

Twee dagen later heeft een werknemer van een door de KPN ingehuurd bedrijf de binnenaansluiting aangelegd. Die kon niet in de kantine komen omdat de monteur maar één meter kabel in voorraad had. Dus kwam het aansluitpunt vlak bij het oude telefoondoosje. Hij had ook geen materiaal om de kabel vast te zetten en hij verwijderde de oude overbodige bedrading van twintig jaar geleden ook niet. Maar hij was wel redelijk snel klaar en de aansluiting bleek te werken. Als u op de afbeelding klikt kunt u het vakwerk  bewonderen. We hebben later zelf  het aansluitpunt naar de kantine verplaatst.

 

Internet-3

 

 

Wi-Fi

Na de installatie bleek alles goed te werken. De beveiligde verbinding is redelijk snel en heeft een goed bereik: de hele loods en de hele haven kunnen nu gebruik maken van de draadloze verbinding. Wie dat wil moet het wachtwoord aanvragen bij de havenmeester of in de loods.

 

 

April 2013 Een excursie naar Vreeswijk

Excursie
Dit jaar gaan we voor de eerste maal een excursie organiseren. We zijn uitgenodigd om een bezoek te brengen aan de museumwerf in Vreeswijk. Een liefhebber die in de loods een houten bootje is gaan bouwen heeft ons uitgenodigd om eens langs te komen bij de oude werf. Hij is zelf verbonden met de organisatie die de werf beheert. Die wil graag verbindingen leggen met instellingen die ook bezig zijn met restauratie en behoud van varend erfgoed. Daar horen de Stichting Botenloods en Buurthaven De Levant zeker bij.

Museumwerf
Vreeswijk was eeuwenlang een knooppunt in de vaarroutes voor de binnenvaart. Waar de Vaartse Rijn in de Lek uitmondde vestigden zich al vroeg scheepswerven die de binnenvaart bedienden. Toen in de loop van de vorige eeuw het Amsterdam-Rijnkanaal en het Lekkanaal werden gegraven verdwenen de aktiviteiten weer en sloten de werven een voor een, op de museumwerf na, die met behulp van sponsors, subsidies en vrijwilligers in stand werd gehouden in zijn oorspronkelijke vorm. Er worden nog steeds historische binnenvaartschepen geheld en gerepareerd. De werf is toegankelijk voor bezoekers.



Bezoek
Wij willen voor de gebruikers van de botenloods en de buurthaven een uitstapje organiseren naar Vreeswijk . We gaan een antieke bus huren en met een groepje belangstellenden de werf bezoeken. Vertrek ‘s ochtends rond tien uur vanaf de loods, ontvangst in Vreeswijk en een rondleiding, een lunch in het theehuis op de werf en daarna zien we wel verder. We hebben zaterdag 20 april gekozen als ideale dag hiervoor. Er kunnen 40 personen mee in de bus, meer kunnen ze ook niet aan in Vreeswijk.  De bus en de entree tot de werf wordt betaald door ons, voor de lunch zullen we een bijdrage van € 10,00 vragen. Gegadigden kunnen contact opnemen met de loods via het menu. We laten op tijd weten of u mee kunt of niet.


Bus klein 

Informatie over de Museumwerf Vreeswijk kunt u vinden via het menu     Externe links   op deze site

 

Kraandag najaar 2010

 

 

  

Kraandag 6 november 2010 

 

De kraan kwam op 6 november en er waren veel vrijwilligers op komen dagen om te helpen. Dat was ook nodig. In de eerste plaats kreeg de kraanmachinist een hulp toegewezen: de jongste medewerker.

 

 

 

 

Kingston Lobsterboat
De Kingston Lobsterboat kwam weer binnen, na een heel seizoen in het water. Dit schip is grotendeels in de botenloods gebouwd en is een voorbeeld voor iedereen die sireus bezig is met het bouwen van een klassiek schip.

 

Torr Mor

Het binnenbrengen van de Torr Mor leverde veel meer werk op. Het zware schip is voor de zoveelste maal naar binnen gereden en daar waren veel handen voor nodig.

 

Verder werd er nog een schip in de haven gedeeltelijk uit het water gehesen om te kijken of een stranding deze zomer schade had opgeleverd.

 

 

 

Mast
Een 15 meter lange mast werd ook naar binnen gedragen om deze winter te worden gereviseerd. Ook hiervoor waren veel handen nodig.

 

 

Kano’s
Tenslotte kwame er nog een Draak binnen en werden de kano’s en kajaks van de kanosteiger gehaald en in de loods opgeslagen. Er is een speciale opslag voor de winterstalling gemaakt voor de kano’s van de vaste gebruikers.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kraandag voorjaar 2010

 

Kraandag, 12 juni 2010
De kraan kwam dit voorjaar laat, pas op zaterdag 12 juni.  Door de koude winter hebben de booteigenaren bijna drie maanden weinig kunnen doen in de loods. Verven, lijmen en lakken was onmogelijk. Daarom is er afgeweken van het streven om begin mei de kraan te laten komen. zes weken uitstel dus.

Te water
Er gingen slechts twee schepen te water, de Poolvos en de Valk. Maar ook de kanosteiger in het water gelegd. Meer hierover op de pagina hierover. Er kwamen twee schepen de loods binnen. Een Rivierklasse voor groot onderhoud en een klein sloepje voor reparatiewerk. Als de kanosteiger helemaal klaar is komen er nog meer schepen binnen.

 

 

Mastwerk
Daarbij werd er ook nog een grote mast op de Poolvos gezet. De niet-strijkbare mast moest worden ingehesen.

Nieuwe gordingen

 

Afmeren
Er zijn eindelijk gordingen aangebracht aan de hoge steigers van de haven. Bij de aanleg van de haven en de bouw van de steigers zijn die niet gemaakt. Gordingen zijn balken die langs de steigers zitten en ze moeten voorkomen dat schepen die aanleggen onder de steigers kunnen raken. Bij de hoge steigers was dit vanaf het begin een serieus probleem: kleine schepen konden daar eigenlijk niet afmeren. Dat is nu verholpen. De haven is er twee jaar mee bezig geweest maar het duurde heel lang voor de gemeente toestemming gaf. Ondanks het feit dat alles werd betaald en georganiseerd door de buuthaven zelf. Voortaan kunnen ook kleinere schepen als passant makkelijker aanleggen.

Een kanosteiger in de Levanthaven

 

 

 

Opstapmogelijkheid
Buurthaven De Levant, het jachthaventje aan de Levantkade vlak bij de Verbindingsdam, heeft besloten om in 2010 een drijvende kanosteiger te bouwen. Er lijkt belangstelling te zijn voor een dergelijke voorziening in de buurt. Nu al stallen kanobezitters hun vaartuigjes in de Botenloods maar er is geen goede opstapmogelijkheid
 dichtbij.

 

 

 

Steiger
De steiger komt ca 15 cm boven de waterlijn zodat je makkelijk in en uit kunt stappen. Op de steiger komt een rek met stallingsplaatsen voor ca 10 kano’s/kajaks. Deze kunnen er het hele seizoen blijven liggen zodat het aantrekkelijk wordt om even een uurtje te gaan kanoën. Een ligplek gaat per jaar 100 euro kosten en in de winter kunnen de kano’s voor ca 30 euro in de Botenloods gestald worden.

 

Inschrijven
Je kan je nu inschrijven. Stuur een mailtje naar eiland@xs4all.nl met je naam, adres en telefoonnummer en de grootte van je kano ( lengte breedte hoogte). .

 

 

Bouw
Begin maart 2010 is besloten het hele project te starten. Via internet zijn vijf PVC buizen aangeschaft die als drijvers zullen gaan fungeren. Daarna is gekeken op welke wijze ze moeten worden verwerkt en is er een bouwtekening gemaakt.

 

 

 

 

Spanbanden
Een belangrijk probleem is de verbinding van de plastic pijpen aan elkaar. De krachten die ontstaan bij een golfbeweging moeten worden opgevangen en dat wordt moeilijk als het vlot te stijf is. Daarom is spanbanden te gebruiken.

 

 

  

Instaphoogte
Bij het berekenen van het drijfvermogen van de hele constructie bleek dat het lanceerpatform te hoog boven het water zou komen om makkelijk in een kano te kunnen stappen. Daarom is besloten een stuk ervan verdiept uit te voeren. Dit zou ook een mooier resultaat opleveren.

 

Materiaal

Voor de opslag van de kano’s wordt een rek gemaakt van gemodificeerd hout. Dat is hout dat in een oven is verhit en dat daardoor duurzaam is. Een deel ervan is gelamineerd om de gebogen vormen te krijgen die zijn bedacht. 

 

 

 Te water
Op 12 juni is het vlot te water gelaten. Het was in de dagen ervoor samengesteld. De lengteverbindingen zijn gelijmd en met RVS-banden versterkt. De buizen zijn voor de zekerheid gevuld met piepschuim zodat het geheel niet kan zinken.

 

 

 

 

 

 

 

Opbouw
De opbouw bestaat uit vier spanten met daaroverheen een vlechtwerk van stroken van masoniet, een watervaste soort hardboard. Daaroverheen een waterdichte laag. Het bleek een hele klus dit bouwsel te realiseren. De ontwerper, Casper Lefèvre, is specialist in lichte constructies die niet licht te maken zijn. Maar met vereende krachten lukte het toch in een maand de constructie af te maken en op het vlot te zetten. De kanobezitters kunnen hun kano’s komen brengen. De steiger is operationeel!